Keblinger

Keblinger

I made this widget at MyFlashFetish.com.

heartbeat

nuffnang

:: SILA JAGA TEPI KAIN SAYA ::

| Isnin, 27 Februari 2012
ASSALAMUALAIKUM..!!

PFFFtttttt… apa khabar semua kipas susah mati aku sekalian, hupdate belog, untuk mengurangkan sedikit ketegangan selepas duk ingat-ingat la kan.. ahaks, yela.. takkan dari pagi sampai ke malam kan, huhu. Mau pecah kepala, so take a rest…

Terus kepada entry kali ini….

Tolong lah jaga tepi kain aku…

Orite, sekarang ni, kita selalu je dengar kan, tentang term yang agak menyakitkan hati, eh, ko cakap macam ko xde tuhan tau… term yang macam ni..

-kubur lain-lain kan-
-ko jaga tepi kain sendiri dah la, tak payah nak semak hal aku-
-ko sapa nak nasihat aku bagai ni-
-ko ni bajet alim la pulak kat sini-

tqvm google..
Orite, popular kan, term2 macam ni, dan aku yakin dan percaya korang pernah dengar benda-benda ni semua, dan mungkin ada dalam kalangan kita pernah juga guna ayat-ayat ni suatu ketika dahulu, termasuk lah aku.. ahaks, (but in terms joke ok)..

Ok, kadang-kadang kita tak perasan apa yang kita buat tu, either betul atau pon salah, pernah terbaca satu artikel tentang tolong nasihat kan aku.. erm, bagaimana kadang-kadang kawan-kawan kita dating kat kita or mesej kita suruh nasihat kan kita time kita alpa dan leka..

Ya itulah sebenarnya yang diperlukan dalam kehidupan kita, hidup tidak selalu nya cerah, kadang-kadang syaiton itu Berjaya menghasut kita, kan syaiton dah berjanji tidak akan pernah, saya ulang tidak akan pernah untuk berputus asa, dalam menggoda anak-anak adam, right.. ok that’s it..

So, if o bila kawan-kawan kita nasihat kita, bukan bermaksud dia yang terbaik o apa-apa sahaja, tapi dalam dia menasihati diri kamu itu, dia juga mengingatkan dirinya, tentang sesuatu.. yeeaaahh, indahkan ukhuwah kalau bersulam kan ingat mengingati…hehe..

Tapi kenapa masih ada lagi yang merasakan oh, ko belum cukup bagus untuk menasihati  aku..  so what da..??

Ok, dan kita ni sebagai manusia memang tidak pernah terlepas lah dari sifat pelupa nya, dan aku sendiri menghadapinya, sangat pelupa,, oh tidak!!~~, dan jika tidak ada orang yang mengingati atau menasihati kita, bagaimana kita nak mengingatinya.. huhu, that’s the point..~~

Dan kita sebagai seorang muslim, amatlah perlu untuk saling mengingati antara satu sama lain, seiring dengan usaha kita dalam melaksanakan AMAR MAKRUF NAHI MUNGKAR,.. kana da hadis nabi SAW, yang bermaksud,

“barangsiapa yang melihat kemungkaran hendaklah dia, mencegahnya dengan tangan, dan jika tidak berdaya hendaklah dia mencegah dengan lidah (nasihat), dan jika tidak berdaya juga, hendaklah dia mencegah nya dengan hati (selemah-lemah iman)”..

Kita hidup dalam satu masayarakat yang harmoni, we have a family, friends around us, to help each others, to remind each others.. that why kita ni perlu hidup dalam bermasyarakat.. kalau kita tak boleh nak masuk campur dalam hal masalah orang lain, macam tu, baik live at ur own BUMI.. o what ever the place that no people… so no people can take care about u..

Do you want, your family friends and others, to be punish becoz of the something bad they did, in fact, kesalahan yang dyorang buat tu, memang korang terang-terang dah tau, benda tu salah.. tapi korang buat tak reti, tak reti nak tegur or nasihat or ingat kan kat dia..

Ok, sometimes, orang yang tak nak terima nasihat ini kearah kebaikan ini, adalah orang yang try to against dakwah.. oh nauzubillah..

There are no qualuification to give an advice, like.. mesti pakai kopiah, orang masjid, o yang baik-baik sahaja perlu bagi nasihat.. NO.. as long as ko tau benda tu baik, and benda ni buruk. So tanggungjwab untuk ko bagi nasihat tu, memang ad, dan untuk menghalang sesuatu yang buruk terjadi

Ini tidak, hanya menyerahkan bulat-bulat kepada pihak berkuasa, kita yang tahu tentang sesuatu itu, tidak cuba untuk mempraktikkan kannya.. hanya duduk di takuk lama..

But now, I think many people, use this way ti correct people.. ya, which is good, to correct people but not by this way… for example, ok, sorang ini buat salah, and we know dy buat salah.. pastu kita tak bagi tahu pon dya, tapi kita pergi bagi tahu kawan kita, then kawan kita bagi tahu kawan dia.. and benda ni berpanjangan  sampai satu tempat tu tahu. Berhikmah kah cara itu..??

Kalau kita nak, seseorang itu berubah, kita terus jumpa dia and said what we want to say, bukan dengan menceritakan kepada orang lain, it won’nt change that person.. in fact.. kau akan dibenci dan merasakan ko tak bagus langsung untuk bagi nasihat, sebab ko bukak aib dy, dengan cerita kat orang lain…

islam itu kan indah.. find the right rules and ways to advice someone..~~

ok, that’s it.. so kesimpulan nya..

islam itu sempurna, dan we must be open minded to accept the advice from other people, tak kisahlah, dya tu pakai kopiah ke, tak pakai kopiah ke, as long as benda tu baik.. kita ambil buat pedoman… jangan rasa diri kita sudah bagus diatas bumi pinjaman Allah ini..

kerana, once Allah tarik nikmat… disitu baru kita tahu, siapa kita sebenarnya… on the other hand.. in the way of dakwah, we must to be creative, we must to know how to threat people like this, like that and many more,
bcoz on this world, have so many type of people, and not everyone, can be please with our method..  maybe have some people will be hate what we do, because for them we are so sarcastic, and mean so judgmental…

we just have to be creative and fleksibel, in the way of dakwah for the sake of Allah, insyaAllah....

ok, that’s it…

apa yang aku cakap ni, adalah untuk pedoman diri aku dan orang lain juga.. sapa yang nak amik tu, amik la,, coz I;m not good enough, but I’m the way to go there insyaAllah, so people around us.. tolong JAGA TEPI KAIN AKU k.. mana yang buruk or aku terleka.. ingat kan la ya.. hehe…

dapat idea from video adik adibah kita ni… baru umo 17 tahun.. but so creative in dakwah.. moga2 we get a izzah and strength in our way of dakwah insyaAllah..


that’s it..

jaga diri hiasi peribadi..

nota mulut : akhirnya, dapat juga… tqvm..


www.tips-fb.com
SILA TERUJA DENGAN LIKE ^_^

0 RENJATAN:

Catat Ulasan

PLEASE CLICK ONE.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Copyright © 2010 ::: NIGHT STORY :::