Keblinger

Keblinger

I made this widget at MyFlashFetish.com.

heartbeat

nuffnang

:: FAKTA MENARIK DUNIA IT ::

| Ahad, 23 Oktober 2011

ASSALAMUALAIKUM..

KEMBALI BERSEMANGAT..

Ehem2.. tajuk entry tak leh lagi menggemparkan agaknya..ahahaha.. erm…ok-ok.. kali ini aku nak menye-tory-kan tentang beberapa fakta menarik mengenai IT ,perkara yang korang duk selau ngadap tiap-tiap hari…

Erm..benda-benda simple je pon.. so mahu la ak share kat sini..

1 – KAREKTOR KOMPUTER YANG TERMAHAL SEKALI..

Smeagol sang Gollum..
gmbr ihsan sedara google..
Smeagol sang Gollum..?? binatang apa ini..?? korang pernah tengok LORD OF THE RING tak..?? tak kisah la yang mana-mana pun..  kana da binatang (binatang ke), ala gasak la.. yang macam alien sikit tu.. ha.. tau kan..?? karektor tu la yang paling mahal sekali…

Karektor ni actually terkenal dikhalayak ramai dek kerana kelincahan dan humor nya dalam filem tu.. karektor ni kalau korang nak tau la kan,dia dihasilkan menggunakan computer dengan 200 ekspresi wajah dan 300 gerakan otot..wwooo..payah tu nak buat…. Dan kos pembikinan karektor ini shaja adalah kos yang termahal pernah dibuat dalam industry..

2 – KENAPA YAHOO..!!

Kenapa yahoo ?? tak hurray  ke…? Yes ke?? Kenapa yahoo.>?? ahaks… kalau korang nak tau, search engine yang selalu korang guna ni kalau nama penuh dia adalah YET ANOTHER HIERARCHICAL OBJECT ORGANIZER.. *berbelit-belit lidah aku menyebutnya..

Perkataan ini adalah digunakan oleh pengasas yahoo sendiri, JERRY YANG dan DAVID FILO.. *jiko korang nak kenal,sila la cari di internet ya…. Dan actually nama ni bagi menggambarkan karektor mereka yang periang..?? periang sangat ke..??

3 – BERMAIN DENGAN PASWOORD

Dengan internet je,baru la korang nak kene guna paswoord bagai… nak bukak email kene berpasword,nak berFB kene berpasword,nak berblog pun sma.. senang cite sume kene pakai pasword kat tenet ni…

Untuk apa,untuk security korang la,kalau tak..habis la dengan mudah je..korang punya laman sosial digodam oleh orang yang annoying… hahah… ha..!!

Tahukah anda :

·     # kata laluan 6 digit dengan kombinasi “lower case” (huruf kecil) – hanya memerlukan 10 minit untuk digodam..?/


·        # kata laluan 8 digit dengan kombinasi nombor atau simbol – memerlukan 18 hari untuk digodam.

·        # kata laluan 9 digit dengan kombinasi nombor dan simbol – memerlukan 44.530 tahun untuk digodam.

So mana pilihan korang..?? nak kene senang godam o susah godam.. tapi ada risiko la… takut korang lupa paswoord pulak…hahaha…

So teknik tak nak kene godam pastikan korang buat pasword 9 digit dengn kombinasi nmbr dan simbol..haha.. cnfirm sush nak kene godam..

4 – EMEL PERCUMA

Korang nak email percuma..?? ehh..buakn yahoo mail korang tu sume percuma ke.. tak cukup2 lagi..
Kalau korang semua nak tau,email pertama kali dikembangkan padsa tahun 1971 oleh RAY TOMLINSON , yang juga telah mengambil keputusan menggunakan ‘@’ atau alias sebagai simbol untuk memisahkan nama pengguna daripada komputer (yang sekarang ini menjadi nama domain)..

Itu la asal usul kenapa yahoo mail o gmail o segala macam mail..ada @ ni..

5- VIDEO YOUTUBE TERAWAL

Sapa kat sini suka tengok youtube.?? Angkat kaki..?? mesti sume suka kan.. suka tengok video n macam-macam lagi.. dan korang tahu tak video apa yang 1st sekali di-UPLOAD ke laman youtube..hehehe

Video yang terawal sekali di-upload ke YOutube adalah video ME AT THE ZOO, menampilkan JAWED KARIM (nama macam orang melayu,karim ggiitteeww) di kebun binatan San Diego.. sehingga sekarang video itu dapat disaksikan.. so korang boleh la menonton nya live in YOutube k..

6 – CARIAN BAHAYA

Kalau kat internet ni,.. ko taip jela kat search engine tu,semua keluar.. yang baik dan yang tak baik.. dan terdapat laman yan mengandungi virus.. dan CARIAN BAHAYA kat sini membawa maksud,apabila search engine menyenaraikan hasil carian yang dipaut terus ke laman web penceroboh ataupun mengandungi malware dan virus..

Dan ia menyebabkan bebrapa kata kunci dan antara kata kunci yang perlu dielakkan seperti VICTORIA SECRET (boleh menyebabkan jangkitan TROJAN FAKE CODEC) ; BLUE BOOK (menyebabkan jangkitan MDAC EXPLOIT) ; ARCHES NATIONAL PARK ( serangan webattacker’2 atau MPACK) dan banyak lagi..

So korang semua beware k..

Harap perkongsian ini berguna dalam kita menggunakan teknologi yang semakin berkembang pesat di negara kita ini..

So korang apa lagi.. jaga2 k…

Jaga diri hiasi peribadi..

Nota mulut : takut kene serang malware..!~~

www.tips-fb.com
SILA TERUJA DENGAN LIKE ^_^

4 RENJATAN:

{ thslnc } at: 23 Oktober 2011 pada 4:37 PG berkata... [GATAL NAK KOMEN]

OMG ! blog kau berat sangat ..
tapi tenang saje, I've followed you (:
thanks for follow me :)

{ Rafqa firdaus } at: 23 Oktober 2011 pada 4:44 PG berkata... [GATAL NAK KOMEN]

oh yeke..ok2..nanti akan dikurang kan weight nya... sorry k..

{ FN } at: 23 Oktober 2011 pada 7:26 PTG berkata... [GATAL NAK KOMEN]

info menarik :)

{ Rafqa firdaus } at: 23 Oktober 2011 pada 10:53 PTG berkata... [GATAL NAK KOMEN]

tQ gardiens..
selalu la datnag ya....

Catat Ulasan

PLEASE CLICK ONE.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Copyright © 2010 ::: NIGHT STORY :::