Keblinger

Keblinger

I made this widget at MyFlashFetish.com.

heartbeat

nuffnang

:: FADHILAT MEMBACA AYAT KURSI ::

| Ahad, 30 Oktober 2011

ASSALAMUALAIKUM..!!~~

PAGI ISNIN YANG HENING~~

Waallllaaahh…. Boring seiihh….. hye semua,kipas susah mati aku.. korang semua sihat..?? selepas dah cuti dua hari ini,mesti korang rasa-rsa malas nak bekerja pada hari nie kan.. dan mungkin juga yang malas nak ke kuliah.. hehe.. bese la tu.. cuti dua hari,kadang-kadang tak cukup.. ngeh ngeh ngeh..
Korang penah baca tak ayat kursi..?? mesti la pernah kan… dan kalau sebut ayat kursi je,dan mesti kene baca bila Nampak hantu la… apa ko ingat ayat kursi ni function dia untuk halau hantu je.. tidak sama sekali..

Dan sambil-sambil kit abaca tu, at the same time,kita kene faham jugak maksud dia.. jangan baca menonong tak faham maksud ok.. jom kita baca sesame…


Maksudnya : Allah,tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia,Yang Tetap hidup,Yang Kekal 
selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya).Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yangada di langit dan yang ada di bumi.Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNyamelainkan dengan izinNya.yang mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yangada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatupun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allahkehendaki (memberitahu kepadanya).Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit danbumi; dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga sertamemelihara keduanya. Dan Dia lah Yang Maha Tinggi (darjatkemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya).

Aku tahu ramai yang dah tahu mengenai khasiat dan fadhilat kita mengamalkan  ayat kursi ni.. tapi aku nak cerita juga,sebagai untuk kita memeperingati antara satu sama lain.. yela, kita ni manusia biasa je.. saling lupa..nama pun manusia kan…

KHASIAT DAN FADHILAT AYAT KURSI ADALAH :

# sesiapa yang membaca ayat Al-kursi apabila berbaring di tempat tidurnya , Allah SWT mewakilkan dua orang malaikat memeliharanya sehingga subuh .

# membaca ayat Al-kursi diakhir setiap sembahyang fardhu , dia akan berada dalam linkungan Allah SWT sehingga sembahyang fardu yang lain .

# membaca ayat Al-kursi di akhir setiap sembanhyang fardhu , tidak menegah dia daripada masuk syurga . barang siapa membacanya ketika hendak tidur , Allah SWT memelihara akan ke atas rumahnya , rumah jirannya dan ahli rumah sekitarnya .

# barang siapa membaca ayat Al-kursi di akhir setiap sembanhyang fardhu , Allah SWT menganugerahkan dia setiap hati orang yang bersyukur , setiap perbuatan yang benar , pahala nabi-nabi serta Allah melipahkan pada rahmatNya .

# barang siapa yang membaca ayat kursi sebelum keluar rumahnya maka Allah SWT mengutuskan 70,000 malaikat kepadanya , mereka semua memohon keampunan dan mendoakan baginya .

# sesiapa yang membaca ayat Al-kursi di akhir sembahyang Allah SWT mengendalikan pengambilan rohnya dan dia adalah seperti orang yang  berperang bersama Nabi Allah sehingga mati syahid .

# barang siapa membaca ayat Al-kursi ketika dalam kesempitan nescaya Allah SWT berkenan memberi pertolongan kepadanya .

# Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud:”Sesiapa pulang ke rumahnya serta membaca ayat Kursi, Allah hilangkan segala kefakiran di depan matanya.”

# Sesiapa yang membaca ayat kursi sebanyak 170 kali pada waktu tengah malam kerana sesuatu hajat, Insya Allah akan berhasil hajatnya.

# Sesiapa yang mengamalkan membacanya setiap hari 18 kali makan akan dibukakan dadanya dengan berbagai hikmah, dilimpahkan rezeki, dinaikkan darjatnya dan diberikannya pengaruh sehingga semua orang akan menghormatinya serta terpelihara ia daripada segala bencana dengna izin Allah s.w.t.
Terlalu banyak fadhilat dan hikmah bagi mereka yang selalu mengamalkan ayat kursi ini.. dan yang paling penting adalah kita tidak  meninggal kan daripada membacanya.. kerana setiap kali kta membaca nya akan ada ganjaran daripada Allah SWT..

RASULULLAH S.A.W BERSABDA : "SAMPAIKANLAH PESANKU BIARPUN SATU AYAT ..."

So,marilah kita amal kan ayat kursi ni… dan bukan baca membabi buta sahaja.. tapi kita letakkan di dalam hati kita, dan kita fahami maksud ayt itu.. dan dalam pda masa yang sama dan meningkat lagi iman kita pada Allah SWT…

Itu lah sahaja….

Jaga diri,hiasi peribadi..

Byyeee..

Nota mulut : ^__^
www.tips-fb.com
SILA TERUJA DENGAN LIKE ^_^

0 RENJATAN:

Catat Ulasan

PLEASE CLICK ONE.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Copyright © 2010 ::: NIGHT STORY :::