Keblinger

Keblinger

I made this widget at MyFlashFetish.com.

heartbeat

nuffnang

:: KEPERCAYAAN KHURAFAT PADA BULAN SAFAR ::

| Khamis, 15 Disember 2011

ASSALAMUALAIKUM..!!

RISAU SANGAT..!!

ERM…even, sebelum nie, aku memang payah nak update vlog.. lagi-lagi dengan line internet yang semakin mencemburui aku.. erm… tapi taka pa.. aku akan terus jugak berusaha, walu cara macam mana pon kan..

Erm, so untuk entry pada pagi ini, and memandang kita dah masuk bulan muharram dan tak lama lagi kita akan menjengah masuk ke bulan safar pulak. Aku nak menulis sedikit tentang beberapa kepercayaan orang khurafat, yang dibuat oleh orang-orang jahiliyah dulu-dulu, tetapi masih dipercayai oleh orang moden ni.


gmbr hiasan carian google

Pelik bebnor aku, ada agi ek, orang yang percaya ada bulan yang sial dan akan mendatang bala’… khurafat semua tu… bala bukan datang daripada BULAN tau, tapi daripada Allah.. ok-ok kita terus.

Satu : percaya bahawa Allah akan mneurunkan sebanyak 320,000 jenis bala dan 3333 jenis penyakit khususnya pada rabu terakhir bulan safar atau lebih dikenali dengan ‘RABU WALASAN’ atau ‘RABU ABEUH’

Dua : melakukan upacara khas untuk buang sial dan mandi bunga sintuk limau mandi safar khususnya pada mereka yang tinggal di pinggir sungai..

Ni lagi teruk, sampai meletak kan kepergantungan kita pada benda lain dan bukan Allah.. sampai nak mandi bunga la bagai… cuba banyak kat ibadah dan berdoa kepada Allah, bukankah itu lebih baik..

Tiga : solat sunat mutlak khas yang disertai pembacaan doa tolak bala’.

Empat : menghadiahkan kepada diri dan keluarga dengan bacaan syahadah (tigakali) istighfar (tigaratuskali) ayat kursi (tujuhkali) surah al-fil (tujuhkali) khusus pada hari rabu minggu terakhir bulan safar.

Ni dah bagus dah yang menjadikan nya khurafat tu, niat kita dah amalan nie, buat pada hari-hari tertentu..cuba ita amalkan pada tiap-tiap hari, bukan pada hari rabu minggu terakhir bulan safar je, tapi hari..kan bagus tu.. coz ayat-ayat Al-Quran ini, terdapat mukjizzat yang tersendiri…

Lima : tidak bermusafir atau berjalan jauh.. bmbang akan berlaku apa-apa semasa dalam perjalanan itu..

Enam : anak yang dilahirkan pada hari rabu akhir bulan safar akan menjadi nakal dan hiperaktif.untuk mencegahnya ibu bapa perlu menimbang anak tersebut dan diganti dengan makanan untuk disedekahkan mengikut berat badn anak tadi.

Ha, ini lah enam kepercayaan khurafat masayarkat kita la ni.. aku siap ad abaca lagi, yang ada pasangan ini nak kahwin pada hujung bulan safar nanti, tapi kelurga pihak perempuan menolak sekeras-kerasnya pada tarikh tersebut kerana percaya akan kesialan akhir bulan safar… erm..

Bukankah benda yang baik itu harus dicepat-cepaykan kalau boleh, kang jadi apa-apa nanti, awak sendiri yang alu kan…Macam-macam la dunio la ni… pelik aku… tak pasal-pasal bulan tu dikatakan SIAL. Erm.semua bulan sama sahaja tiada yang SIAL..

Tu la bila manusia tidak melatekakkan kepergantungan yang menyeluruh kepada Yang Esa.. masih ragu-ragu pada kuasa Yang Esa, Nauzubillah.. kepada mereka yang masih percaya dengan benda-benda ini…

Bawak-bawak la bertaubat, sebelum kita terpesong lebih jauh lagi…huhu..

Ini sebagai peringatan untuk diri aku, dan kita semua.. semua bulan BAIK disisi Allah Cuma manusia ittu sendiri yang membentuk hari-hari dalam bulan itu, baik atau pun tidak….

Jaga diri, hiasi peribadi..

Nota mulut : esok hari yang me-neves-kan..

www.tips-fb.com
SILA TERUJA DENGAN LIKE ^_^

0 RENJATAN:

Catat Ulasan

PLEASE CLICK ONE.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Copyright © 2010 ::: NIGHT STORY :::