Keblinger

Keblinger

I made this widget at MyFlashFetish.com.

heartbeat

nuffnang

:: 7 SUNNAH RASULULLAH ::

| Rabu, 9 November 2011

ASSALAMUALAIKUM..!!~~


HYE, semua.. erm.. agak-agak bila ek, budak-budak APIUM ni nak balik semua.. boring tahap dewa dah ni.. erm.. sabar-sabar..

Erm.alright.. sementara kita menunggu sahabat-sahabat kita balik daripada perantauan kan, meh la kita baca blog nie dulu ek.. erm… aku nak share something ngan korang ni.. tadi ada terbaca something, so eloklah, aku memangjang kan nya..

TQ google..
Erm.. aku nak cerita tentang 7 Sunnah rasulullah SAW yang mesti kita jaga dalam seharian kehidupan kita… penting… banyak sunnah rasulullah sebenarnya, banyak sangat-sangat.. daripada sekecil-kecil perkara sampailah kebesar-besar perkara..

Erm.. kalau kita sebut tahajjud je, of coz la qiamulail kan.. erm, kemuliaan seseorang itu terletak pada tahajudnya.. time kita wat QIAM ni, macam-macam solat sunat kita boleh buat, solat sunat hajat, tasbih, tahajud, istikharoh.. selain tu, banyak kan baca Al-quran dan banyak kan berzikir…huh..

Ha, ini penting ni… kan elok sebelum mata kita ini, melihat alam ciptaan tuhan ini, kita melihat ayat-ayat suci Al-quran dan jangan lihat saje, baca la sekali… dan baca itu dengan penuh kefahaman, supaya kita dapat hayati dan memperaktikkan..

Bukankah Rasulullah SAW telah bersabda : aku telah tinggal kan kepada kamu 2perkara, dan tidak akan sesat selama mana kamu berpegang dengan keduanya.. iaitu Al-Quran dan hadis.

Sebelum melangkah kemana pun, mulakan pagi anda dengan melangkah ke masjid terlebih dahulu, kerana masjid merupakan pusat keberkatan, bukan kerana panggilan muezzin tetapi panggilan Allah untuk mereka yang beriman bagi memakmurkan rumah Allah itu.. =)

Seperti yang kita semua tahu, solat dhuha adalah kunci kepada murahnya rezeki, jadi solat dhuha itu kalau boleh jangan tinggal la.. buat hari-hari… bukan lama pun.. dua rakaat je… lima minit je dah sudah solat.. tu pun susah ke.?? ( tetiba emo)

Allah suka kepada mereka yang suka bersedekah, dan malaikat sentiasa mendoakan mereka yang sentiasa bersedekah.. dan rezeki kepada orang yang bersedekah akan digandakan oleh Allah.. itu janji Allah kepada hambanya.. so sentiasa la bersedekah walaupun sedikit.. 

Bukan nilai sedekah itu yang dinilai Allah, tetapi keikhlasan dan rasa syukur kita itu akan menjadi ukuran neraca Allah SWT..

Allah menyayangi hambanya yang sentiasa berada dalam keadaan berwuduk.. kata Khalifah Ali bin Abi Talib : ‘orang yang selalu berwuduk sentiasa akan merasa selalu bersolat , dan dijaga oleh malaikat dengan dua doa iaitu “ampuni dosa nya dan sayangi dia ya Allah”.’

Jadi dalam apa jua yang kita lakukan, pastikan kita berwuduk… solat tu dah mesti la kene berwuduk. Contoh macam belajar ke, pastikan kita dalam keadaan berwuduk supaya di permudahkan urusan kita..huh

Dengan kita selalu beristighfar, masalah yang berlaku kerana dosa kita akan dijauhkan oleh Allah.. amalkan istighfar ini selalu deh..

Huh.. ini lah antara tujuh sunnah Rasulullah yang perlu kita amalkan sehari harian.. mudah bukan..?? kat mana-mana sahaja kita berada, kita boleh menjaga kesemua tujuh sunnah ini..betul tak korang..?? kalau betul, pejam mata semua.. dan muhasabah diri balik k..

Sekarang semua orang dah ada IPAD la, GALAKSI TAB la.. dalam tu semua dah ada perisian Al-Quran.. kat henfon pun sekarang dah boleh masuk… so takada alas an untuk kroang kata Quran takada la, tertinggal kat rumah..huhu…

Dan sekarang ini, ada jual Quran yang kecil tu… senang nak bawak ke mana-mana, masuk dalam poket pun muat, henfon besar kedabak leh bwak, Quran yang kecil tu pun susah sangat nak bawak.. tapi jangan bwak sahaja.. baca dan fahami isi Al-Quran itu..

insyaAllah, kita akan menjadi generasi Al-Quran..

sekian..

jaga diri-hiasi peribadi..

** tolong tekan sini k.. **

nota mulut : banyak bahan. Tapi tak tahu nak olah..
www.tips-fb.com
SILA TERUJA DENGAN LIKE ^_^

0 RENJATAN:

Catat Ulasan

PLEASE CLICK ONE.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Copyright © 2010 ::: NIGHT STORY :::