Keblinger

Keblinger

I made this widget at MyFlashFetish.com.

heartbeat

nuffnang

:: PerbAiKi NiAt ::

| Rabu, 8 Jun 2011
ASSALAMUALAIKUM..!!

MENTARI PAGI BELUM BISA MENONJOLKAN DIRINYA,KEADAAN MASIH KELAM BERSAMA BUNYI2 KATAK MENYANYI SEAKAN MEMANGGIL HUJAN,TAPI AK,TETAP TIDAK BERGANJAK DR KERUSI INI,MENGGAGAHKA DIRI,MENCARI REDHO ILLAHI.

Ok2..ni nak cte ckit la…huhu…erm..asyik2 entry cte2 je kan..kali nip on entry cte2 gak tp lane ckit la..agak seedihhh..*perlu…hahah.

Alright,masuk hari ni (khamis),dh seminggu ak memulakan pencarian permata2 ilmu di bumi tarbiyah ni..azam di hati mahu berubah dr sem2 dlu …yela sem2 dlu kurang ckit pendekatan ilmu tarbiyah ni,

Tp alhamdulillah, ak nekad nk berubah..huhu…erm…n dah seminggu blaja gak,,tp entah knp roh blaja tu seperti xde.erm…ak pon xsure la knp kan..adakah sebb NIAT ak slah.. atau ada punca2 laen..

Ern..mula2 blaja je hr isnin,dimulakan dngn kelas hadis,n hadis yg kitorg blaja tu,mmg la sgt2 bagus2..n tepat plak tu ngn waktu nya,iaitu, HADIS MENGENAI NIAT..

Hadis nya berbunyi begini,

عَنْ أَمِيْرِ الْمُؤْمِنِيْنَ أَبِيْ حَفْصٍ عُمَرَ بْنِ الْخَطَّابِ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ قَالَ : سَمِعْتُ رَسُوْلَ اللهِ صلى الله عليه وسلم يَقُوْلُ : إِنَّمَا اْلأَعْمَالُ بِالنِّيَّاتِ وَإِنَّمَا لِكُلِّ امْرِئٍ مَا نَوَى . فَمَنْ كَانَتْ هِجْرَتُهُ إِلَى اللهِ وَرَسُوْلِهِ فَهِجْرَتُهُ إِلَى اللهِ وَرَسُوْلِهِ، وَمَنْ كَانَتْ هِجْرَتُهُ لِدُنْيَا يُصِيْبُهَا أَوْ امْرَأَةٍ يَنْكِحُهَا فَهِجْرَتُهُ إِلَى مَا هَاجَرَ إِلَيْهِ .
[
رواه إماما المحدثين أبو عبد الله محمد بن إسماعيل بن إبراهيم بن المغيرة بن بردزبة البخاري وابو الحسين مسلم بن الحجاج بن مسلم القشيري النيسابوري في صحيحيهما اللذين هما أصح الكتب المصنفة]

Maksud hadith

Dari Amirul Mu’minin, Abi Hafs Umar bin Al Khottob radiallahuanhu, dia berkata: Saya mendengar Rasulullah saw bersabda : Sesungguhnya setiap perbuatan tergantung niatnya. Dan sesungguhnya setiap orang (akan dibalas)berdasarkan apa yang dia niatkan. Siapa yang hijrahnya karena (ingin mendapatkan keridhaan) Allah dan Rasul-Nya, maka hijrahnya kepada (keridhaan) Allah dan Rasul-Nya. Dan siapa yang hijrahnya karena dunia yang dikehendakinya atau karena wanita yang ingin dinikahinya maka hijrahnya (akan bernilai sebagaimana) yang dia niatkan.
(Riwayat dua imam hadith, Abu Abdullah Muhammad bin Isma’il bin Ibrahim bin Al Mughirah bin Bardizbah Al Bukhori dan Abu Al Husain, Muslim bin Al Hajjaj bin Muslim Al Qusyairi An Naishaburi dan kedua kitab Shahihnya yang merupakan kitab yang paling shahih yang pernah dikarang).

Mungkin sebelum ni ak seperti endah xendah akan hadis ni,*walaupon dh hafal..

Erm…bru skang ak sedar,bhawa hadis ni mmg membwa maksud yg besar,setelah ak membca nya sekejap td utk mengingati hafalan ak…huhu…

Jadi,skang ak rsa mngkin niat ak dtg ke sini sudah terpesong dr niat yg sebenar..jadi ak rsa ak harus utk membaiki niat ini,agar lebih dipermudhkan Allah,dlm segala urusan n sepnjng sesi pembelajran ak selama lagi setahun di bumi serambi mekah ini..*sgt2 insaf..

Jadi..mengkome2 sume yg rsa2 niat nya tu dh lari dh TUJUAN sebenar..cepat la perbaiki nya sebelum terlmbat..coz klu dh terlmbat..mmg hrapan la korg nk dpt blik waktu korg yg dh lepas tu..coz kita mmg xleh nk kembali ke msa lampau..huh..

Masa tidak akn menunggu kita,tp kita kne mengejar masa tu..

ok la..masa pon xbnyk…ada kerja yg harus ak lakukan..huhu..so xleh la nk write pnjng2…*pengsan..

k..jga diri hiasi peribadi

enjoys your days..

**nota mulut – thnkz to AQIEL BLOG,coz kongsi cte psal niat..terus dpt idea…

www.tips-fb.com
SILA TERUJA DENGAN LIKE ^_^

3 RENJATAN:

hafizi at: 8 Jun 2011 5:53 PTG berkata... [GATAL NAK KOMEN]

alhamdulillah fizz.. kte sme2 ke arah perubahan itu.. klu ana ada wat slah silalah tgur..

{ fizz firdaus } at: 8 Jun 2011 8:04 PTG berkata... [GATAL NAK KOMEN]

erm..alhamdulillah..erm.. kita sma2 k..n nta bnyk2 la tolong ana dlm mnghadapi liku2 perubahan..ana tau bukn snang nk berubah..take tyme..hope that nta tolong ana k...

hafizi at: 9 Jun 2011 7:17 PG berkata... [GATAL NAK KOMEN]

insyaAllah.. sme2 la..

Catat Ulasan

PLEASE CLICK ONE.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Copyright © 2010 ::: NIGHT STORY :::