Keblinger

Keblinger

I made this widget at MyFlashFetish.com.

heartbeat

nuffnang

:: KENDURI 'DAGING' APIUM NILAM PURI ::

| Isnin, 21 November 2011


ASSALAMUALAIKUM..  
BARU ADA KESEMPATAN

Hye, semua kipas susah mati aku.. apa khabar..huhu.. aku bukan la nak memburukkan sesiapa but please la be honest dalam kehidupan korang..tak perlu la kowt nak tipu-tipu.. cuba kalau orang Tanya tu jawab.. taka da la orang bersangka buruk pada kalian.. MAAF SEKALI lagi..

Dan aku menulis ini, bukan lah untuk menjadi batu api kepada sesiapa. Tetapi hanya mahu berkongsi sedikit perkara di dalam medan aku ini.. aku tidak pandai berkata-kata seperti kalian, tapi aku hanya pandai menhentak keyboard usang ini..huhu.. dan aku pun tidak lah sehebat JK rowling bercerita, tidak sekecam langit Ilahi bila mengeluarkan hujah.. aku hanya RAFQA FIRDAUS, and have my own way to tell people about my story…huhu..

Alright, pendahuluan aku macam agak touching sikit kan.. nak buat macam mana, aku memang tengah touching sikit pun..*sikit jela.. tapi dalam hati kata (tak yah nak touching sangat la FIZZ)..ok korang semua.. aku pun tak kuasa nak melayan ke-touching-an aku nie.. buat sakit hati sahaja..

Entry kali ini, aku nak cerita pasal satu program yang berlaku dekat APIUM Nilam Puri. Tak ada la lama sangat, hari rabu lepas…(macam dah lama je kan)..muahah… actually, aku tengah tunggu proses gambar dulu, then baru aku update.. erm..now agak ketinggalan jugak la entry itu…ok-ok taka pa, sekarang korang layan la, cerita ni k..(gerenti stok cecah lantai entry ini)..


Erm..pada 16 November yang lepas..kat APIUM nilam puri, ada buat makan-makan sikit la, atau dengan nama macho nya kenduri la…huh.. erm, kenduri ini, adalah susulan kepada korban lembu yang tiga ekor, yang berlangsung di NIlam Puri pada seminggu sebelum tu..huh.. tak caye..?? baca ENTRY INI..

Dan, kenduri ini, dikendalikan oleh MPP dan JTK APIUM Nilam Puri, dengan dibantu oleh beberapa orang staff dalaman APIUM.. dekat 16 kilo lembu dan tulang jugak la kitorang masak.. ada 2 peiuk besar, dan satu kuali besar..erm… banyak kowt…

susana persiapan jugak ni.. ada yang angkat tong gas, ada yang baling tong gas, ada yang kacau sayur..dan tidak kurang yang menengok sahaj.muahaha

suasana ketika memasak... kak yah (berbaju hijau), ketua chef la konon dibantuh oleh (yang baju purplr,(tak ingat nama la).. then mat sebagai pemantau..muahhaa

Daging dan tulang ni, kitorang masak kari la, tak masak sup pun, coz sup macam biasa kan.. lagi pun, mudah sangat masak Sup ni..muahhaa.. erm.. aku macam biasa la.. tolong-tolong sikit je.. cakap yang banyak, kekonon aku jadi macam juri dalam masterchef..sibuk nak Tanya macam-macam.. siap aku bagi kumpulan lagi.. ada team merah dan biru..muhaha..(muka perasan)..

sila perhatikan gambar diatas betul-betull aku tengah membantu mencodok kari ke dalam kuali. penuh bersopan dan berkarisma..huhu
Tapi itu kerja sampingan aku je, kaau borring-boring mula perangai gegonjeng tu datang… kalau tak buat tu, aku pergi masak nasi..muaha.. ko bayangkan tak pernah-pernah masak nasi guna periuk nasi yang besar tu.. hari tu, adalah first time masak guna benda tu..

sedang menunjukkan cara membasuh beras..
  Tutorial basuh beras, mudah sahaja, mula-mula kita kene tahu la berapa banyak beras kita nak masak, macam aku, aku choose untuk masal 3 put setengah nasi la, untuk sebesar-besar alam periuk tu.. pastu basuh beras tu, sehingga hilang wrna putih.jadikan air beras itu jernih ya puan-puan.. dalam 2 atau 3 kali juga la diperlukan untuk mmbersihkan beras tu. Kemudian ya puan-puan, masuk kan beras-beras yang telah kita bsuh bersih tadi ke dalam rice cooker.. then masukkan air secukup rasa, jangan terkurang dan jangan terlebih… (tetiba).

Erm… tapi nasi yang aku masak memang best kot.. diorang kata rata-rata semua suka nasi yang aku masakk..uhaha.. harus la, ada air tangan aku kan.. camane..?? huhu..

ketika makan.. jangan nak buat muka lapar sangat ek.. pastu siap ada tinjauan daripada pihak pengurusan.. ada ustaz azrien, ustazah wan ustaz najib da ustaz hazrul..huhu
 Then, Alhamdulillah, berkat pertolongan semua yang menolong, kerja-kerja memasak settle before zohor lagi.. dan semua orang dapat makan selepas zohor.. huh.. tyme makan nie yang seronok nie.. tengok budak-budak nya makan..huh..budak-budak ni makan dah biasa sangat dah tengok, yang paling best tengok para ustaz ni makan.

makan lagi time ni...huhu.. tapi yang tiga orang tu macam tak pernah ada je..auhaha..
Huhu.. berselera sungguh tengok diorang makan… kalau makan tulang tu, sampai tulang-tulang tu dihisapnya. Sedap sungguh la masakan KAK YAH nie.. ngeh ngeh ngeh.. dan Alhamdulillah jugak, makanan semua cukup untuk seluruh warga APIUM Nilam Puri tiada yang terkecuali…

Aku maan pun sikit je, coz suka lagi tengok orang makan..rasa puas,, walaupun ni bukan kenduri aku sorang, tapi aku rasa puas buat semua itu, even makan tak macam diorang makan… terima kasih kepada korang semua yang sudi menjemput aku..syukran..

macam biasa gmbar aku kene banyak.. berkarisma gitu cara aku tuang kari..muahha..*perasan
Aku pun tak berniat pun nak cerita panjang-panjang,, kang bukan korang baca semua pun.. korang scan je nanti. Penat aku je…actually tak la penat pun, Cuma terkilan la, korang tak baca dari awal sampai akhir),..

K la, gambar aku nak letak banyak sikit.. dan terpaksa di compress kan.huhu… layan la gambar yang ada k.

Jaga diri hiasi peribadi..

Nota mulut : beribu sesalam..


www.tips-fb.com
SILA TERUJA DENGAN LIKE ^_^

0 RENJATAN:

Catat Ulasan

PLEASE CLICK ONE.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Copyright © 2010 ::: NIGHT STORY :::